
 1

Novinarsko častno razsodišče 
Wolfova 8 
1000 Ljubljana 
 
 
Datum: Ljubljana, 17. avgust 2009 
 
 
 
PRITOŽBA 
 
 
Spoštovani, 
 
prosim vas, da obravnavate priloženo pritožbo na komentar Barbare Kastelec »Modernejša 
definicija družine« v 29. številki tednika Družina, ki je bil objavljen 19. julija 2009. 
 
Menim, da je novinarka kršila 1., 7. in 23. člen Kodeksa novinarjev Slovenije.  
 
Pred obrazložitvijo svoje pritožbe bi rad na kratko povzel epizodo dopisovanja z omenjeno 
novinarko prek pisem bralcev v časopisu Dnevnik in odziv tednika Družine. S tem želim 
pričujočo pritožbo postavi v širši kontekst. Očitane kršitve natančneje opisujem v 
nadaljevanju, tu le na kratko povzemam dosedanjo komunikacijo med avtorico Barbaro 
Kastelec, novinarko Dnevnika Ranko Ivelja in menoj. 
 
Na napake v komentarju Barbare Kastelec je prva opozorila novinarka Dnevnika Ranka Ivelja 
v članku »Homoseksualnost pod cerkveno lupo: greh, laži in zlorabe podatkov« (Dnevnik, 29. 
7. 2009). Novinarka je kontaktirala avtorico raziskave dr. Shannan Catalano, ki jo Kastelčeva 
navaja, ta pa je poudarila, da je Barbara Kastelec podatke iz njene raziskave zlorabila in 
napačno predstavila. 
 
Barbara Kastelec se je na članek Ranke Ivelje odzvala s pismom bralcev v Dnevniku (6. 8. 
2009). V njem avtorica omenja, da v svoji raziskavi sploh ni citirala raziskave dr. Shannan 
Catalano, pač pa neko drugo. Izkazalo se je, da je Barbara Kastelec v svojem komentarju 
napačno navedla ime raziskave, iz katere je povzemala podatke. V pismu hkratni navaja nove 
podatke iz raziskave dr. Marie Xiridou, za katere pa se je ponovno izkazalo, da so napačni. 
Sam sem namreč kontaktiral avtorico te raziskave, ki je potrdila, da gre v primeru podatkov, 
ki jih navaja Barbara Kastelec, za zlorabo, na kar sem opozoril v pismu bralcev v Dnevniku 
(8. 8. 2009). 
 
Dva dni po objavi članka Ranke Ivelje »Homoseksualnost pod cerkveno lupo: greh, laži in 
zlorabe podatkov« (Dnevnik, 29. 7. 2009) sem skupaj s Simonom Maljevcem (Legebitra) in 
Mitjem Blažičem (DIH) na Družino naslovil prošnjo po objavi popravka v skladu s 26. 
členom Zakona o medijih. Ker nas odgovorni urednik v 24-ih urah ni obvestil o objavi 
popravka, kot zahteva zakon, in ker popravek ni bil objavljen v naslednji številki, sem v 
pismu bralcev, ki ga je Dnevnik objavil 8. 8. 2009, opozoril na še nekaj napačnih podatkov in 
zlorab v komentarju Barbare Kastelec »Modernejša definicija družine«. Hkrati sem zapisal, da 
Družina popravka ni objavila v zakonsko določenem roku in da bom zaradi tega primer poslal 
na Častno novinarsko razsodišče. 
 



 2

Po objavi mojega pisma v Dnevniku so v Družini 16. 8. 2009 vendarle objavili popravek, ki 
smo ga na Družino naslovili 31.7.2009, vendar pa je bil ta popravek objavljen v nasprotju z 
Zakonom o medijih. Popravek je bil objavljen kot pismo bralcev, hkrati pa je bilo ob tem 
objavljeno tudi pismo Barbare Kastelec, ki je bilo sicer naslovljeno na varuhinjo človekovih 
pravic, vendar v njem odgovarja tudi že na očitke iz našega popravka, saj gre tako rekoč za 
identično pismo, ki ga je Barbara Kastelec poslala na Dnevnik in je bilo objavljeno 6. 8. 2009. 
Menim, da je Družina s tako potezo kršila Zakon o medijih in sicer: 
 

(1) Popravek ni bil objavljen v naslednji številki tednika Družina; 
(2) Odgovorni urednik v 24-ih urah ni obvestil avtorjev popravka, ali bo popravek objavil 

ali ne;  
(3) Popravek je bil objavljen kot pismo bralcev, ne pa kot besedilo, ki bi bilo označeno 

kot  »Popravek« ali kot »Prikaz nasprotnih dejstev«, kot zapoveduje zakon;  
(4) Popravek ni bil objavljen na enakovrednem mestu znotraj iste rubrike in v enako veliki 

pisavi kot članek, na katerega se nanaša;  
(5) Družina je v isti izdaji objavila komentar Barbare Kastelec na popravek, kar je v 

nasprotju z zakonom, čeprav je bil popravek naslovljen kot pismo varuhinji 
človekovih pravic. Trdim, da je šlo za komentar na popravek, saj je besedilo tako 
rekoč identično pismu, ki ga je Barbara Kastelec naslovila na Dnevnik kot odziv na 
očitane ji napake. 

 
Barbara Kastelec je na Dnevnik naslovila še eno pismo bralcev (18. 8. 2009), v katerem se 
»delno strinja« z mojimi pripombami. A kljub temu očitanih napak v komentarju 
»Modernejša definicija družine« v Družini nikoli in popravila (v pismu varuhinji priznava dve 
napaki in ju, po mojem mnenju, popolnoma minimalizira). 
 
Glede na navedena dejstva prosim Častno novinarsko razsodišče, da razsodi v primeru 
pričujoče pritožbe. 
 
 
Lep pozdrav, 
Dr. Roman Kuhar, urednik glbt-revije Narobe 
 
 
 



 3

Obrazložitev: 
 
Kršitev 1. člena Kodeksa (preverjanje točnosti zbranih informacij) 
 
(1) 
Novinarka napačno predstavlja trenutno stanje glede zakonodaje na področju istospolnih 
partnerskih vez. Trdi, da le na Nizozemskem dovoljujejo homoseksualne poroke. To ni res. 
Poleg Nizozemske homoseksualne poroke v Evropi poznajo še v Belgiji, Španiji, na 
Norveškem in Švedskem, v svetu pa v Kanadi, Južnoafriški republiki in v šestih ameriških 
zveznih državah: Maine, Iowa, Vermont, Connecticut, Massachusetts in New Hampshire. 
 
Novinarka teh podatkov v Družini nikoli ni popravila, se mi je pa v svojem drugem pismu 
bralcev v Dnevniku (18. 8. 2009) zahvalila, da sem dopolnil njene podatke. Vendar 
informacije o tem, katere države priznavajo homoseksualne poroke niso skrite ali težko 
dostopne (množični mediji pogosto poročajo o teh vprašanjih), zato menim, da je avtorica 
svojo nalogo opravila vsaj malomarno, če podatkov ni že namenoma prekrila, da bi potrdila 
svojo tezo. Vsekakor ni preverila točnosti zbranih informacij. Države, ki jih omenjam, 
tovrstne zakonodaje namreč niso sprejele nekaj dni pred objavo komentarja v Družini, pač pa 
so to v primeru nekaterih držav že več let stare informacije.  
 
 
(2) 
Novinarka v tekstu navaja raziskavo Gay & Lesbian Consumer Online Census 2003-2004 in 
zapiše, da je »že kar v prvem letu partnerstva 66% nezvestobe.« Tega podatka v raziskavi, ki 
jo citira, ni. Avtorji študije tega sploh niso spraševali. Avtorica je podatek vzela iz študije iz 
leta 1984 (»Gay couples«, avtor Harry J.), torej študije, ki je stara že 25 let in vsekakor ni bila 
opravljena na vzorcu 8000 gejev in lezbijk, kot v komentarju trdi novinarka in s tem zavaja 
bralstvo. Četudi se novinarka sklicuje na 25 let staro študijo, tega iz njenega teksta ni mogoče 
razbrati, saj te raziskave nikjer ne omenja kot vira podatkov, ki jih navaja. V raziskavi, ki jo 
navaja, pa navedenih podatkov ni. 
 
V pismu bralcev, ki ga je Dnevnik objavil 6. 8. 2009, avtorica Barbara Kastelec očitano 
napako priznava. Enako velja za pismo bralcev, ki ga je 16. avgusta objavila Družina, saj gre, 
kot rečeno, za tako rekoč identično besedilo, le da je tokrat naslovljeno na varuhinjo 
človekovih pravic. 
 
 
(3) 
Neresnična je trditev novinarke, da je obstoječi zakon o registraciji v Sloveniji primerljiv z 
vrsto zakonov iz drugih evropskih držav, med njimi našteva tudi Veliko Britanijo in 
Madžarsko. Vsaj za te dve državi to ne drži, saj so pravice istospolnih parov v Veliki Britaniji 
popolnoma izenačene z raznospolnimi pari, vključujoč posvojitve, le institucija se ne imenuje 
»zakonska zveza«, pač pa »civilno partnerstvo«. Tudi na Madžarskem so istospolnim parom 
priznane vse pravice, ki pripadajo tudi raznospolnim parom, z izjemo dveh: niso dovoljene 
posvojitve in ni dovoljeno prevzeti priimka svojega partnerja. Natančnejši pregled zakonodaj 
bi pokazal, da slovenski zakon v primerjavi z evropskimi ne prinaša »zajetnega svežnja 
pravic«, kot trdi avtorica. Zagotovo ne prinaša skoraj nobene socialne pravice. 
 
Te napake novinarka v nobenem od odzivov, ki jih je napisala, ne priznava oziroma se na to 
ne odziva. 



 4

 
Novinarka je 1. člen kodeksa kršila, ker ni preverila točnosti zbranih informacij. Čeprav je bil 
članek z resničnimi informacijami nekaj dni po objavi v Družini objavljen v časniku Dnevnik 
(29.7.2009), novinarka Družine napake ni po objavi popravila. Prav tako v Družini niso 
objavili popravka v skladu z Zakonom o medijih potem, ko smo jih z zahtevo po objavi 
popravka opozorili na napačno navedena dejstva. 
 
Četudi gre za komentar in ne za članek, je novinarka v njen popolnoma napačno navedla 
določena dejstva (recimo v zvezi s primerljivostjo navedenih zakonodaj) in povsem netočno 
in neresnično povzela več podatkov iz raziskav, ki jih v komentarju navaja kot vir podatkov. 
Novinarka torej ni bila previdna, da bi se izognila napakam, teh pa tudi potem, ko smo 
uredništvo nanje opozorili, v Družini, kjer je bil objavljen komentar, ni popravila (z izjemo 
prej omenjene, ki pa ni bila označena kot popravek, ampak se je znašla v pismu bralcev, 
namenjenem varuhinji človekovih pravic). Menim, da je s tem kršila 1. člen Kodeksa 
novinarjev Slovenije. 
 
 
Kršitev 7. člena Kodeksa (zamolčanje pomembnih informacij in ponarejanje podatkov) 
 
(1) 
Avtorica v tekstu navaja ameriško raziskavo Gay & Lesbian Consumer Online Census 2003-
2004, narejeno na vzorcu skoraj 8000 gejev in lezbijk. Pri tem napačno predstavi podatke. 
Navede namreč, da »samo 5% istospolnih partnerstev vztraja več kot dvajset let.« Pri tem ne 
pove, da je bilo vprašanje v raziskavi zastavljeno drugače: respondente in respondentke so 
spraševali, koliko časa traja njihova trenutna partnerska veza. 5% vprašanih je odgovorilo, da 
so trenutno v partnerski vezi 20 ali več let. Vendar iz tega podatka ne moremo sklepati na 
statistično povprečno dolžino istospolnih partnerskih vez. 29% vprašanih je, na primer, 
odgovorilo, da so trenutno v partnerski vezi od 4 do 7 let – vendar nihče ne ve, koliko časa 
bodo te veze še trajale. Povprečja o dolžini partnerskih vez so torej odvisna od starostne 
razporeditve respondentov v vzorcu. Novinarka ne navede vseh podatkov, pridobljenih iz tega 
vprašanja (objavljeni so v isti tabeli), pač pa navede samo izbranega. Tako ne navede, da je 
29% bilo v času anketiranja v istospolni vezi od 4 do 7 let, 14% od 8 do 11 let, 6% od 12 do 
15 let in 4% od 16 do 19 let. Menim, da teh podatkov ne navede zato, ker podre njeno tezo, da 
so istospolna partnerstva kratkotrajna. 
 
Problem je torej v tem, da je novinarka napačno povzela podatek iz raziskave in ga pri tem 
uporabila v skladu z razlago, ki jo je hotela podati, čeprav ti podatki ne podpirajo njene teze. 
Podatek je predstavila, kot da na splošno velja za celotno homoseksualno populacijo (in 
dokazuje, da so istospolne partnerske veze kratkotrajne), v resnici pa podatek govori samo o 
trenutni dolžini partnerske veze respondetk in respondentov iz vzorca raziskave. 
 
V pismu bralcev, ki ga je objavil Dnevnik (6. 8. 2009) in pozneje Družina kot pismo varuhinji 
človekovih pravic (16. 8. 2009) trdi, da v tekstu nikjer ne sklepa, »koliko časa v okviru te 
raziskave v povprečju trajajo istospolne skupnosti«, vendar menim, da iz zapisa »samo 5% 
istospolnih partnerstev vztraja več kot dvajset let« ni mogoče razbrati, da so avtorji raziskave 
respondente spraševali po dolžini trenutne partnerske veze.  
 
Menim, da je avtorica s takim zapisom namenoma hotela zavajati in namigniti na 
kratkotrajnost istospolnih partnerskih vez, saj je v pismu bralcev v Dnevniku in pozneje tudi v 
Družini v potrditev tega navedla nov podatek in raziskave, ki ga v izvirnem komentarju ne 



 5

navaja. Zapisala je, da je raziskava Marie Xiridou o incidenci HIV (2003) »dejansko 
pokazala, da moška partnerstva v povprečju trajajo 1,5 leta«. Pisal sem avtorici raziskave 
Marii Xiridou in jo prosil za pojasnilo tega podatka. V odgovoru raziskovalka obžaluje, da je 
ponovno prišlo do zlorabe njene raziskave, kar se je zgodilo že nekajkrat. Pojasnjuje, da so, 
tako kot v prej omenjeni raziskavi, respondente spraševali po dolžini trenutne partnerske veze 
in to, pravi Xiridou, »dejansko ni točna ocena povprečne dolžine partnerske zveze«. Hkrati 
pojasnjuje, da je bil vzorec, ker so se ukvarjali z vprašanjem okužbe z virusom HIV, temu 
prilagojen: v vzorcu so bili samo mlajši od trideset let iz Amsterdama in okolice, ki so bili v 
zadnjih šestih mesecih spolno aktivni. Xiridou zato poudarja, da njenega podatka nikakor ni 
možno generalizirati na gejevske veze na splošno. Podatek, ki ga navaja Barbara Kastelec, je 
torej ponovno napačen oziroma napačno predstavljen. Poleg tega je Barbara Kastelec ta 
podatek v pismu varuhinji človekovih pravic ohranila in ga predstavlja kot dejstvo, čeprav je 
Dnevnik že več kot en teden pred objavo pisma varuhinji v Družini objavil moje pismo 
bralcev, v katerem jasno poudarjam, da Barbara Kastelec s tem podatkom zavaja in da je 
avtorica raziskave Marie Xiridou potrdila, da gre za zlorabo.  
 
Menim, da zloraba omenjenega podatka potrjuje izvoren avtoričin namen, da istospolne 
partnerske veze – tudi v primeru raziskave Gay & Lesbian Consumer Online Census 2003-
2004 prikaže kot kratkotrajne, čeprav nobena od raziskav tega ni potrdila oziroma ni ponudila 
podatka o povprečni dolžini istospolne partnerske veze. 
  
(2) 
Novinarka se sklicuje na raziskavo Intimate Partner Violence in the United States ko trdi, da 
je »v homoseksualnih skupnostih dokazano za več kot sto odstotkov več partnerskega 
nasilja«. Pozneje se je izkazalo, da je avtorica komentarja napačno navedla ime raziskave, 
poleg tega pa je zamolčala pomembne informacije.  
 
Prva napaka, ki jo je v pismih bralcev v Dnevniku (6. 8. 2009) in v pismu varuhinji v Družini 
(16. 8. 2009) priznala, je, da govori o homoseksualni skupnosti na splošno, saj raziskava kaže 
na razliko v pojavnosti nasilja v partnerskih zvezah dveh moških oziroma dveh žensk. Poleg 
tega je v izvornem komentarju zamolčala naslednje podatke: 
 

(1) Primerjala je nasilje med moškima v istospolni partnerski vezi in nasilje ženske nad 
moškim v heteroseksualni partnerski vezi. Sprašujem se, zakaj nasilja v istospolnih 
partnerskih vezah ni primerjala z nasiljem moških nad ženskami v heteroseksualnih 
partnerskih vezah.  

(2) Po raziskavi je tovrstno nasilje doživelo 15,4% moških v istospolni vezi in 7,7% 
moških v raznospolni vezi. Ne samo, da je vprašljiva primerljivost podatkov, pač pa je 
zavajajoč tudi zapis rezultata: v istospolnih partnerskih vezah je vendarle 75% vez, 
kjer do tovrstnega nasilja ne pride (česar iz zapisa, da je »v homoseksualnih 
skupnostih dokazano za več kot sto odstotkov več partnerskega nasilja« ni mogoče 
razbrati). Tovrstno navedbo podatka bi lahko označili vsaj za tendenciozno, če ne že 
popačeno. 

(3) Avtorica ni navedla vzorca raziskave: v raziskavi je sodelovalo 14.072 
heteroseksualcev in le 144 homoseksualcev. Razmerje med heteroseksualci in 
homoseksualci v raziskavi je tudi po najbolj konservativnih ocenah o deležu 
homoseksualcev v populaciji problematično. 

 



 6

Menim, da je novinarka s tem ponarejala oziroma zamolčala bistvene podatke, s čemer je 
položaj istospolnih partnerskih skupnosti prikazala v povsem drugačni (veliko bolj negativni) 
luči kot bi jih lahko, če bi korektno in resnično povzela podatke iz raziskav, ki jih omenja, in 
pri tem upoštevala, kako je bila posamezna raziskava narejena in kateri podatki so primerljivi. 
Prav tako je nekatere bistvene informacije zamolčala (recimo to, da v navedeni raziskavi o 
trajanju partnerskih zvez ni navedla, da se je vprašanje nanašalo na trajanje trenutne 
partnerske zveze, iz česar ni mogoče sklepati na povprečno dolžino istospolnih partnerskih 
zvez na splošno). Novinarka je torej ta podatek zamolčala in podatke prikazala kot da veljajo 
za istospolne partnerske zveze na splošno, pri čemer je bil bralcem podan napačen vtis, da so 
istospolne partnerske zveze le kratkotrajnega značaja.  
 
Kršitev 23. člena Kodeksa (izogibanje stereotipom) 
 
Novinarka s potvarjanjem podatkov iz raziskav, z napačnim navajanjem držav, v katerih so 
možne homoseksualne poroke in podobno reproducira stereotipne predstave o gejevski in 
lezbični skupnosti. Sklepam, da je novinarka želela z vrsto napačno in tendenciozno 
predstavljenih podatkov in navajanjem neresničnih podatkov v času, ko so v Sloveniji 
aktualne razprave o spremembi zakonodaje, ki bi izenačila pravice istospolnih partnerjev, 
gejevsko in lezbično skupnost predstaviti v kolikor je le mogoče negativni luči. Želela jo je 
predstaviti kot nevredno in nezmožno vzgoje otrok, pri tem pa se sklicuje na nepreverjene in 
napačno povzete podatke iz tujih raziskav. S tovrstnim pisanjem implicitno spodbuja k 
diskriminaciji na osnovi spolne usmerjenosti, saj ji tako izbrani podatki služijo za zagovor 
teze, naj istospolne družine ne bodo pravno priznane in regulirane. 
 
 
 
Priloge: 
 

 Barbara Kastelec: Modernejša definicija družine (Družina, 19. 7. 2009) 
 Ranka Ivelja: Homoseksualnost pod cerkveno lupo: greh, laži in zlorabe podatkov 

(Dnevnik, 29. 7. 2009) 
 Roman Kuhar, Simon Maljevac, Mitja Blažič: Zahteva za objavo popravka (31. 7. 

2009) 
 Barbara Kastelec: Homoseksualnost pod cerkveno lupo, pismo bralcev (6. 8. 2009) 
 Elektronska pošta raziskovalke Marie Xiridou (6. 8. 2009) 
 Roman Kuhar: Še kar naprej zlorabe podatkov, pismo bralcev (8. 8. 2009) 
 Objava popravka v Družini kot pismo bralcev + pismo Barbare Kastelec varuhinji 
človekovih pravic, ki je skoraj identično pismu, ki je bilo kot pismo bralcev objavljeno 
v Dnevniku 6. avgusta (16. 8. 2009) 

 Barbara Kastelec: Za ohranitev obstoječe definicije družine, pismo bralcev (18. 8. 
2009)  


