Nad ideologijo

Za Narobe

Za NarobeVčeraj je v okviru tedna parade ponosa potekala okrogla miza “Enakopravnost gejev in lezbijk – vprašanje zunaj ideologije”, ki jo je povezovala dr. Barbara Rajgelj. Na njej je Alen Toplišek dejal, da politiki zagovarjajo istospolne poroke kot nekaj, kar je nad ideologijo, saj si želijo čim več volivcev, medtem ko je Roman Kuhar povedal, da na Zahodu istospolne poroke dajejo pravice gejem in lezbijkam, na drugi strani pa vse preostale manjšine nimajo pravic, ki jim pripadajo. Nikolai Jeffs se je osredotočil na zgodovino podpore LGBT gibanja in dejal, da anglosaksonski svet ni tako napreden in hiter pri tem, kot se morda zdi na prvi pogled. Milica Antić Gaber pa je primerjala žensko gibanje z LGBT gibanjem. Preden se je debata ogrela, je navzoče nagovoril predstavnik veleposlaništva  Združenega kraljestva Velike Britanije in Severne Irske, ki je dejal, da nihče ne bi smel biti diskriminiran na podlagi spolne usmerjenosti. Dodal je še, da upa, da bodo na Otoku do konca leta sprejeli zakon o istospolnih porokah.

Alen Toplišek, doktorski študent na univerzi Queen Mary v Londonu, je povedal, da je koncipiranje istospolnih porok kot nadideološke teme le prazen balon, ki ga politiki lahko napolnijo s čimerkoli, tako kot npr. koncept pravne države in koncept človekovih pravic.. Dejal je, da mnogi politiki zagovarjajo istospolne poroke, ker gre to v prid kapitalizmu, češ da se bodo zaradi možnosti poroke geji in lezbijke počutili bolj vključene in bodo tako bolj produktivni: »Kako je to dobro za biznis.« Na koncu je še dejal, da s sprejetjem zakona o istospolnih zakonskih zvezah boja za pravice ni konec, ker se bodo potem pojavili novi problemi.

Roman Kuhar, izredni profesor na katedri za sociologijo Filozofske fakultete, je rekel, da je ključna simbolna razlika med civilnim partnerstvom in civilno zakonsko zvezo, ker si želi del heteroseskaulne populacije primat nad zakonsko zvezo. Omenil je, da britanski premier David Cameron podpira istospolne poroke, ker z njimi želi normalizirati LGBT skupnost. Tako bodo geji in lezbijke postali normalni, saj sprejemajo vrednote zdrave družbe.

Izpostavil je tematiko homonacionalizma in komodifikacije istospolnih porok in posvojitev, dejal je namreč, da t.i. homonacionalizem v zahodnih družbah na račun izenačevanja pravic gejev in lezbijk izključuje pravice drugih manjšin. Med istospolnimi in medrasnimi porokami je potegnil vzporednico, rekoč, da so slednje spremenile družbeni koncept rase, pri čemer tudi istospolne poroke spreminjajo družbeni vidik spola.

Po besedah doktorja Nikolaia Jeffsa, docenta na Fakulteti za humanistične študije Koper, ne gre prehitro trditi, da so ZDA in preostali anglosaksonski svet bolj progresivni na področju sprejemanja LGBT pravic, v zadnjem času predvsem porok, ker naj bila tam vprašanja vere in družbe bolj na površju. Kot dokaz je omenil dveletno zaporno kazen irskega pesnika in pisatelja Oscarja Wilda, ki je po prestani kazni odšel v Francijo, kjer je bila homoseksualnost iz kazenskega zakonika umaknjena že konec 18. stoletja. Na drugi strani so kriminalizacijo homoseksualnosti v Veliki Britaniji pometali pod preprogo še nekaj let po drugi svetovni vojni. Omenil je te tudi klavzulo 28, ki je onemogočala lokalno financiranje LGBT društev in skupin ter s tem onemogočala njihovo delovanje Tudi Jeffs je tako kot Toplišek izpostavil navideznost nadideološkosti istospolnih porok, saj identitetna in ekonomska vprašanja niso več polje razlikovanja med politično levico in desnico.

Milica Antić Gaber je kot redna profesorica na Filozofski fakulteti potegnila vzporednice med emancipacijo žensk in gibanjem LGBT, ki si, po njenih besedah, zastavlja podobna vprašanja, kot so si jih nekoč feministke. Omenila je, da je žensko gibanje prejemalo očitke, da zagovarja samo bele, heteroseksualne ženske iz srednjega razreda in izključuje vse preostale. Dodala je, da so se feministke soočale s formulacijami podpore, in sicer so nekatere dejale, da so feministke, medtem ko bi bilo bolje reči, da zagovarjajo feminizem. To je povezala z LGBT gibanjem in rekla, da tistih, ki zagovarjajo LGBT gibanje, ne gre izključevati: »Ni potrebno biti lezbijka, da to zagovarjaš.« Tako ne gre izključevati tistih, ki so pripravljeni prisluhniti, ker lahko veliko naredijo, sploh če imajo moč. Na koncu je še predstavila tri faze dojemanja feminističnega gibanja, ki jih je primerjala z LGBT gibanjem. Prva faza je faza verbalne podpore, tj. ko so politiki javno pričeli govoriti o tem. Naslednja faza je faza navideznega  pritrjevanja in  javnega zanikanja, ko je na gibanje naslovljenih veliko kritik, v bistvu pa gibanje ima podporo. To je tudi faza rušenja stereotipov. V tretji fazi sledi sprejemanje in spreminjanje, kar pomeni enakopravnost in enakost. Na kar je Antić Gaber dejala: »V tej fazi še nismo.«

Martin Gramc

Written By
More from Uredništvo

Petek dogaja na Metli

V petek, 31.7.2009, vas Kulturni center Q, kluba Monokel in Tiffany, vabita...
Read More

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja