Odtenki raznolikosti v mainstreamovski nanizanki

Mlajše (Younger) (ZDA, 2015–)

Ustvarjalec: Darren Star

Režiserja: Peter Lauer, Steven K. Tsuchida idr.

Igralci_ke: Sutton Foster, Debi Mazar, Miriam Shor, Nico Tortorella, Hilary Duff, Peter Hermann, Molly Bernard

V nanizanki Mlajši (Younger), ki jo je ustvaril avtor Seksa v mestu in Beverly Hills, 90210, Darren Star, spremljamo glavno protagonistko, 40-letno Liz Miller (Sutton Foster), ki se v srednjih letih loči od moža zaradi njegove zasvojenosti z igrami na srečo, kar je njuno družino pripeljalo v dolgove. Poleg tega so zaradi njegovega neodgovornega obnašanja izgubili hišo ter vse prihranke. Liz se tako loči in ponovno zaživi samsko življenje. Ima hčer, ki študira v tujini (Indija), sama pa se pri 40-ih skuša zaposliti. Pri tem sledi svojim željam, ki jih je imela na fakulteti. Hkrati pa je v njenih letih izziv prav njena starost, zato se pretvarja, da je precej mlajša.

Tako ji uspe najti zaposlitev v založniški hiši Empirical Press, kjer postane asistentka Diane Trout (Miriam Shor) in se spoprijatelji s Kelsey Peters (Hilary Duff). Med iskanjem zaposlitve spozna tudi 26-letnega Josha (Nico Tortorella), ki se preživlja s tetoviranjem in jo zamenja za svojo vrstnico. Ker ji je všeč in ker želi ohraniti iluzijo 26-letnice, kar ji pomaga tudi pri pridobitvi službe, ji njena najboljša prijateljica in sostanovalka Maggie (Sally Pressman) predlaga, da naj se pretvarja, da je 26-letnica in ga prepriča: vzpostavita romanco. Maggie tako pomaga Lizzie prebroditi ločitev in se postaviti na lastne noge.

Poleg tega je nanizanka prav prikupna, ko nas obvešča o različnih sodobnih načinih za prepoznavanje, kdo je primeren_a za zmenke, partnerstva in prijateljstva. Prikazan je tudi vpliv sodobne tehnologije (mobilnikov in tablic) na naš vsakdanji način komuniciranja, delovanja in kakor rečeno tudi partnerskega spoznavanja. Prav tako spoznamo vpliv modernih digitalnih tehnologij na medije, zlasti tiskane revije in časopise, ter njihov odnos z digitalnimi mediji. Na primer, pomen in razvoj revijalnih vsebin kot mobilnih aplikacij, dostop do računalniških vsebin revije ipd.

Za nas pa je najbolj pomembno to, kar se zgodi v tretji sezoni nanizanke z Maggie (Debi Mazar). Ta namreč vzpostavi romanco s svojo novo punco Malkie (Sally Pressman). Izvemo, da sta se z Malkie srečali v lokalnem vrtu, kjer imajo meščani svoje vrtičke, in da je Malkie ortodoksna judinja, ki ima svoj butik z oblekami. Izgleda, da imata lep odnos, malo pa tudi zapleten, ker Maggie prav nič ne ve o judovstvu ter različnih običajih, ritualih in praznikih, ki jih Malkie s svojimi lezbičnimi prijateljicami izvaja ter praznuje.

Lik Malkie je tako ena redkih, če ne prva in edina lezbijka in ortodoksna judinja v mainstreamovski televizijski nanizanki in še en korak več k vključevanju raznovrstnih likov. Maggie in Malkie sta pogosto priča komičnim zapletem. Ko Malkie Maggie povabi na predstavitev nove kolekcije oblek njenega butika in pri tem Maggie zagleda izraelsko vino ter mezuzo[1], ji reče: »Mislila sem, da si lezbijka, ne pa ortodoksna judinja.« Na to ji Malkie odgovori: »Zakaj ne bi mogla biti oboje? Sem ena tistih, ki se ji lahko reče ‘ortodyke’ (kar seveda izpade tako dvoumno kot komično in je temu tudi namenjeno, čeprav se Malkiejin videz in njeno vedenje ne ujemata s pričakovanim videzom in vedenjem osebe, ki jo običajno označimo kot ‘dyke’).

V eni od naslednjih epizod pa Maggie vseeno izjavi, da je prav kul, da je Malkie uspelo obdržati tako njeno religioznost kot spolno usmerjenost, na kar ji Malkie odgovori, da ji tega pač nihče ne more odvzeti. Priča smo še enemu komičnemu zapletu, ki se prav tako nanaša na judovski ortodoksni običaj. Ko se na neki zabavi prikaže Malkijena bivša punca Sarah in jo povpraša, če se bo udeležila mikve[2] oziroma t. i. ‘obredne kopeli’, si Maggie zamišlja golo Malkie s prav t ako golo Sarah, zato postane ljubosumna. Liz prosi, da gre z njo na kopališče. Ko se potopi v kopel, ostale judinje takoj prepoznajo Maggie kot nejudinjo po tetovaži križa na spodnjem delu hrbta, zato ena od kopalk izjavi: »Bežimo, bežimo, nejudinja v mikve.« Vse takoj začnejo bežati iz bazena. Bazen nato takoj izpraznijo, saj naj bi bila v njem posvečena voda, v kateri ortodoksne judinje opravljajo ritualno očiščenje, ki pa jo je Maggie ‘onečastila’. Seveda je ta odziv pretiran, a morda je ustvarjalec nanizanke želel na tak način prikazati interakcije med pripadnicami_ki različnih kultur in verskih izročil? Malkie pa Maggie zaradi dogodka obljubi, da je od zdaj naprej ne bo več izključevala iz dejavnosti, povezanih z judovstvom, in jo bo predstavila krogu svojih ortodoksnih prijateljic.

Kasneje se hoče Maggie odkupiti in pripravi večerjo za Malkie in njene lezbične prijateljice, ki so tudi ortodoksne judinje. Ko se vrne iz trgovine, v kateri prodajajo košer hrano, se spet pojavi šala na račun judovstva in lezbijštva. Izjavi namreč, da je kupila hrano košer pri ‘Košer mesarjevi hčeri’ (‘Kosher butch-er daughter’), zato jo Liz vpraša: »Ali spiš tudi z njo?« Maggie se zasmeji in jo pomiri, da ne, a da se hoče Malkie odkupiti za to, ker ji je pokvarila mikve. Tako za Malkie in njene prijateljice pripravi odlična rebrca, sladki krompir, zelenjavo … Malkiene prijateljice so več kot zadovoljne z Maggie ter jo v valu navdušenja povabijo na vse mogoče skupinske aktivnosti, denimo ena od njih jo hoče vključiti v prihodnje otroške aktivnosti, druga na skupno poletno druženje ipd. … Na koncu pa se še vse zgrnejo v stranišče, kamor se Maggie zateče pred navalom družabništva Malkijinih prijateljic, da bi si v miru prižgala cigareto. Ko vse odidejo in Maggie ter Malkie ostaneta sami, Maggie izjavi, da ne ve, če bo zmogla vsa ta njena prijateljskega druženja in ortodoksne zadeve, saj je bolj individualni tip osebnosti, čeprav jo v naslednji sceni že vidimo, kako igra športne igre z njimi.

V naslednjih dveh delih ju ne zasledimo več kot par, zato pravzaprav ne vemo kaj, se (trenutno) dogaja z njima. Upamo seveda na najboljše, a morda so producenti_ke in scenaristi_ke oddaje presodile_i, da so jima namenile_i dovolj televizijskega časa in prostora.

Kakor koli že, lahko rečemo, da smo zadovoljni_e z vključevanjem ortodoksnega judovskega lezbičnega lika v kakšni od mainstreamovskih nanizank. Veseli nas, da se razbijajo stereotipi in predsodki, da homoseksualnost ni združljiva z religijo, zato z veseljem pričakujemo nadaljevanjem te in/ali ostalih podobnih zgodb, ki bodo širile obzorja in podirale predsodke ter stereotipe na različnih področjih.


[1] Mezuza je značilen predmet, ki ga imajo judovske hiše oz. stanovanja na desnem podboju vhodnih vrat. Pomeni, da tu živi verna družina. Gre za mini zvitke z odlomki iz Tore, ki so znotraj umetelno izdelanega okraska, predmeta.

[2] Mikve v judovski religiji predstavlja obredno kopel v bazenu, ki je napolnjen s predpisano količino vode, v katero se oseba potopi in se tako ritualno očisti. Voda v mikve mora biti ‘živa’. Mikve s svojim življenjem in čisto vodo simbolizira začetek sveta, saj brez vode ni življenja (zato je voda sveta).

Tags from the story
More from Katarina Majerhold

Izzivi in dileme lezbičnega filma 

FILM Pogleda lezbične režiserke in strejt režiserja skozi kamero – oba gledata...
Read More