Harry Hay (1912-2002): Patriarh gibanja

PORTRET

hay 600

Površni pregledi začetek sodobnega gejevskega in lezbičnega gibanja največkrat postavljajo v junij leta 1969 v newyorški bar Stonewall Inn. Zares pomembne stvari pa so se v ZDA dogajale že dosti prej, in eden glavnih pobudnikov je bil Harry Hay.

Hay je bil drugačen že kot otrok. Večkrat je povedal, da se je svoje spolne usmerjenosti zavedel zelo zgodaj, prvo istospolno seksualno izkušnjo naj bi imel pri devetih letih, pri sedemnajstih pa je bil v zvezi z moškim, ki ga je seznanil s Society for Human Rights, kratkotrajno organizacijo, ki jo je bil leta 1924 v Chicagu ustanovil Henry Gerber in je zagovarjala homoseksualno emancipacijo.

harryhay3 300Spomladi 1934 je bil Hay v Los Angelesu prvič na demonstracijah, kjer je na lastne oči videl policijsko brutalnost. Julija istega leta se je udeležil še mornarske stavke v San Franciscu, kjer je spet doživel nasilje državnega represivnega aparata. Postal je član Komunistične stranke Združenih držav Amerike (CPUSA), in ker je stranka obsojala homoseksualnost, se je Hay oddaljil od svojih homoseksualnih prijateljev ter poskusil zaživeti heteroseksualno življenje. Tudi psihiater mu je svetoval, da bi ga poroka lahko ozdravila. Leta 1938 se je poročil. Trinajst let kasneje se je ločil tako od žene kot tudi od Komunistične stranke ter se znova začel družiti s homoseksualci.

Mattachine

Leta 1948 je izšlo Kinseyjevo poročilo o spolnem vedenju moških, v istem času pa se je v ZDA začel lov na čarovnice. Kinsey je dal Hayu vedeti, da homoseksualci niso redke nakaze, ki se skrivajo po temnih kotičkih, ampak sestavljajo pomemben delež ameriške populacije, zavedal pa se je tudi, da so še »edina skupina brezpravnih ljudi, ki se ne zavedajo niti tega, da so skupina« in torej lahka tarča pogromov.1

harryhay8 300Neka poletna homozabava istega leta ga je navdala s takšnim navdušenjem, da je še isto noč spisal besedilo za skupino Bachelors Anonymous, ki naj bi se ukvarjala z dobrobitjo homoseksualnih ljudi. Naslednje jutro mu je že nekaj telefonskih klicev udeležencem te zabave dalo vedeti, da ne bo nič. Šele čez dve leti je našel prvega somišljenika, nato pa še par drugih. In tako je nastala Mattachine Society, ki predstavlja začetek neprekinjene zgodovine gejevskega političnega organiziranja v ZDA (ime je dobila po tradiciji skrivnih bratovščin v renesančni Franciji, ki so v svojih nastopih smešile bogate, mogočne in svete).

Prva skupina se je srečala novembra 1950. Srečanja so potekala brez kakršnihkoli pričakovanj, da bodo člani (le) istospolno usmerjeni moški, in res so mnogi homoseksualci za krinko s seboj pripeljali prijateljice in o homoseksualnosti le redko govorili v prvi osebi. Gibanje je navkljub izrazito neprijaznim razmeram v ZDA že kmalu imelo okrog pet tisoč članov in leta 1953 začelo izdajati revijo ONE (»obscena, opolzka, prostaška in umazana,« je leta 1954 rekla ameriška pošta in zavrnila njeno prepošiljanje). Zaradi vse večjega števila skupin so organizatorji ustanovili uradno Mattachine Foundation in skrivno Mattachine Society, kamor so povabili udeležence, za katere so domnevali, do so geji.

harryhay10 200Maja 1953 je moral Hay skupaj s še nekaj drugimi ustanovitelji Mattachine zaradi napada konservativcev, ki so izkoristili mccarthystični lov na levičarske, marksistične čarovnice à la Hay, organizacijo zapustiti. Novi vodje so zaradi vsesplošne histerije iskanja grešnega kozla takoj zavrnili dotedanja načela delovanja; namesto neformalnih pogovornih skupin so uvedli »izobraževalne forume, kjer so heteroseksualni psihiatri razvijali teorije o vzrokih in zdravilih za homoseksualnost, lepo oblečeni homoseksualci pa so odobravajoče kimali« (Will Roscoe).2

Po nekaj zatišja je Hay leta 1965 s partnerjem Johnom Burnsidom ustanovil gejevski in lezbični kolektiv, Circle of Loving Companions, ki je bil utemeljen na filozofiji ljubečega tovarištva v stilu ameriškega pesnika Walta Whitmana.

Seksualna osvoboditev

Hay je postajal vse bolj nezadovoljen z delovanjem gejevskih in lezbičnih organizacij, ki so se zapletale v medsebojne spopade, in dve leti pred stonewallskimi upori je napisal »Odprto pismo vsem homofilnim organizacijam«, v katerem velik del krivde pripiše uveljavljenim aktivistom in aktivistkam, ki se držijo pozicij moči in vpliva. Decembra 1969 pa je napisal izjavo, v kateri gejevsko/lezbično osvoboditev vidi kot del seksualne osvoboditve, za katero je pomembno preseči občutke krivde. Gejevska/lezbična osvoboditev je najprej samo-osvoboditev, ki se mora začeti s sprejemanjem samega sebe. Tu se že zelo jasno izrisujejo tudi poteze esencializma, ki mu je bil Hay zvest do konca, in zaradi česar je bil tudi deležen največ kritik. Zanj pa je bil esencializem orodje, ki je celi generaciji gejev in lezbijk pomagal k razkritju njihove spolne usmerjenosti in ki je preko identitetne politike omogočil masovno gibanje. Kljub gejevskemu esencializmu pa Hay nikoli ni pozabil na širša zavezništva s temnopoltimi, staroselci, sindikati itn.

harryhay6 300Hay je dosti proučeval tudi zgodovino in antropologijo, še posebej se je ukvarjal z berdacheji, indijanskim tretjim spolom in njegovo vlogo v severnoameriških staroselskih družbah ter svoje izsledke začel povezovati z novodobnimi idejami in gejevsko duhovnostjo.

Radical faeries

V sedemdesetih je začel preizpraševati enega svojih glavnih intelektualnih temeljev – marksizem, predvsem zaradi očitne sovjetske polomije in homofobije ameriške levice. Poleg tega pa je zavrnil binarizme zahodne (tudi marksistične) misli, saj je vse bolj spoznaval, da je zatiranje gejev in lezbijk zakoreninjeno prav v binarni ideologiji. Kritiko binarizma je povezal s svojimi zanimanji za duhovnost in specifično gejevsko zavest ter prišel do koncepta »subjekt-SUBJEKT«, ki označuje enakopravne, ljubeče, skrbne odnose (za Haya je najboljši primer tega ravnanje gejevske/lezbične skupnosti ob izbruhu epidemije aidsa). Odnos »subjekt-OBJEKT« pa po Hayu označuje zavest, ki temelji na projekciji Drugega (npr. žensk, etničnih manjšin, gejev in lezbijk, živali, narave) kot nečesa tujega, torej ne-subjekta, kot objekta. Za Haya je pojmovanje posameznika kot dela povezane celote resnica življenja in bistvo duhovnosti, obenem pa tudi vir političnih idealov. Njegov prehod v duhovnost je očiten tudi v njegovem razumevanju gejevskega/lezbičnega aktivizma, ki je bil vse bolj vezan na njegovo sodelovanje v gibanju Radical Faeries.

harryhay7 300Vse večja komercializacija in depersonalizacija urbane gejevske/lezbične scene v ZDA je odtujila veliko gejev in lezbijk, znotraj gibanja pa je zacvetela politika asimilacije. Faeries (vilinci, pedruljice) zavestno zavračajo asimilacijo in idejo, da smo, razen tega kar počnemo v postelji, povsem enaki kot vsi drugi. Temeljni namen je živeti vrednote in kulture, za katere se politično zavzemaš, praktično pa to pomeni izključno gejevska srečanja v »zavetiščih«, torej kampiranje v naravi, stran od vohljajočih in obsojajočih heteroseksualnih oči. V tem »procesu za razvoj, rast in spremembo samega sebe« je Hay našel nove načine za razvijanje koncepta subjekt-SUBJEKT, za izgrajevanje modela gejevske/lezbične skupnosti kot kulturne manjšine in za utrjevanje gejevske identitete.

Ustanovitelji so si sprva pejorativni izraz faerie prisvojili, s čimer so vzpostavili povezavo s tradicionalnimi kulturami, ki družbenospolnim drugačnežem pripisujejo posebno mesto. Še vedno delujoče gibanje Radical Faeries je posvojilo novopogansko duhovnost in zavestno poudarja razlike, ki naj bi homoseksualce ločile od heteroseksualcev. Nekateri zavračajo prevladujočo kulturo in se posvečajo magiji ipd., drugi pa so ostro politični in si prizadevajo ideje tega gibanja prenesti v širšo družbo, ki mora postati varno mesto za vse družbenospolne in seksualne različice.


1Harry Hay, Radically Gay: Gay Liberation in the Words of Its Founder, ur. Will Roscoe, Boston: Beacon Press, 1996. Glej tudi biografijo Stuarta Timmonsa The Trouble with Harry Hay (1990) in dokumentarec Erica Slada Hope along the Wind: The Life of Harry Hay (2002).

2Will Roscoe v knjigi, navedeni v prejšnji opombi. Tudi sicer se v tem pregledu naslanjam na Roscoejeva spremna besedila (op. a.).

Tags from the story
Written By
More from Andrej Zavrl

O dušah in sreči

Komentar II 17 Kaj boš, ko ti znanec oznani, da verjame v...
Read More

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja