Recenzije: Film 1

The Line of Beauty

Portret o ukrivljeni meji med estetiko privlačnega in iskrenostjo lepega

Žanr: drama (mini-serija)
Produkcija: VB (BBC), 2006
Režija: Saul Dibb
Scenarij: Andrew Davies (po knjižni predlogi Alana Hollinghursta)
Igrajo: Dan Stevens, Hayley Atwell, Tim McInnerny, Alice Krige, Alex Wyndham
 

Nisem mu mogel odpustiti ne zanj čutiti naklonjenosti, vendar sem sprevidel, da je bilo v njegovih očeh popolnoma upravičeno, kar je storil. Vse skupaj je bila sama površnost in zmeda. Površneža sta bila, Tom in Daisy – razbijala sta predmete in žive ljudi in se potem vračala v zavetje tistega svojega denarja ali neznanske površnosti ali kar ju je pač držalo skupaj, drugi pa naj počistijo za njima.

F. S. Fitzgerald, Veliki Gatsby.

 

The Line of Beauty Piše se leto 1983. Veliki Britaniji vlada železna lady in eden njenih največjih privržencev, poslanec Gerald Fedden, sprejme pod streho Nicka Guesta, prikupnega mladeniča, ki je bil sošolec njegovega sina Tobyja na Oxfordu. In ki je homoseksualec. To vesta le Toby in njegova sestra Catherine, očarljiva manično depresivna mladenka brez dlak na jeziku, s katero se Nick kmalu spoprijatelji. Predrzna vprašanja, zavitki marihuane, prerezane žile, intimni pogovori, oglasi v časopisu in prva ljubezen. Prične se vznemirljivo potovanje, ki bo za naivnega Nicka pomenilo pomemben duhovni razvoj, za družino, ki ga tako rekoč posvoji, pa soočenje s hinavščino vrednot, ki so jo pahnile na rob moralnega prepada.

BBC-jeva nadaljevanka v treh delih opisuje štiri leta sprememb, ki so zaznamovale Nickovo življenje (prvo boleče ljubezensko razočaranje; mešani občutki ob spoznavanju gejevske scene in drog; oblikovanje lastne identitete), njegov odnos do družine Fedden in njihov odnos do njega (izrazito stopnjevanje soodvisnosti, notranja razklanost ob vse očitnejšem medsebojnem spoštovanju, vse do neizbežnega izbruha frustracij), odnose znotraj družine Fedden same (sprenevedanje lažno srečne žene; skrivno življenje neiskrenega moža, ki samemu sebi taji lastno pokvarjenost; omahljivost odtujenega sina; dokončni izbruh zatajene jeze razočarane hčere); pa tudi britansko družbo in politično sceno (začetek širjenja neozdravljive bolezni, “za katero so si sami krivi”, neznosnost klečeplastva, rušenje ustaljenega življenjskega stila in togega političnega sistema).

Z glavnim junakom se ni težko poistovetiti. Njegovo doživljanje novo odkritega seksualnega življenja, rojstva globokih romantičnih čustev in ljubezenskega razočaranja je ganljivo, morda celo zato, ker se njegovo življenje razvija v nenavadnem, dvomljivem zavetju družine, ki naj bi imela popolnoma nasprotne življenjske vrednote. In ravno pri tem se gledalec sooči z enim večjih izzivov, ki jih sproži poistovetenje z glavnim likom. Ali bomo sposobni razumeti, upravičiti, morda se celo strinjati z njegovimi odločitvami? Kaj žene liberalnega geja, da se naveže na konservativna zakonca, ki njegovega življenja v resnici ne odobravata? Ga mar žene želja po novih spoznanjih, po širjenju obzorij? Ali si bomo prisiljeni priznati, da če preziramo določena politična stališča, to še ne pomeni, da ne bi znali shajati s človekom, ki taka stališča spodbuja oz. zastopa – ali ga celo spoštovati?

Linija lepote, kot je slikar William Hogarth imenoval krivuljo v obliki črke s, ki predmetom daje dinamični videz oziroma življenjskost in s tem na opazovalca naredi vtis, v nasprotju s statičnostjo in brezdušnostjo ravnih linij, krivulja, ki je navdihnila ime revije, ki jo načrtujeta Nick in njegov (zaročeni) ljubimec Antoine, postane sporna tema v pogovoru med Nickom in Antoinovim očetom, poslovnežem, ki je obogatel z verigo supermarketov (“Pa vama bo ta revija prinesla kaj denarja, Nick?”). Razpoke med Nickovim svetom tankočutnosti in iskrenosti ter materialističnim svetom hinavščine in prevare, ki ga predstavljajo njegovi gostitelji, se tako začnejo širiti.

Dibb spretno stopnjuje Nickovo razdvojenost, pa tudi notranji konflikt, ki ga doživljata zakonca Fedden. Naklonjenost seveda nikoli ni brezpogojna. Stališča, ki jih ne odobravamo, dopuščamo, samo dokler so prikrita. Ko privrejo na površje, pa v nas prebudijo nepričakovan strah. Kajti tedaj spoznamo, da so temelji našega sveta vse prej kot trdni. Nick si bo moral priznati, da se je vsilil v svet, v katerega ne sodi. Hinavski Gerlad je z neopravičljivim dvojnim življenjem porušil temelje lastne družine, njegova ponižana žena pa zatre zmedene odzive svoje vesti in se oprime edine stvarnosti, ki jo pozna: udobnega življenja, ki ji ga nudi družbeni status. Oba potrebujeta grešnega kozla in kljub neizbežnemu dokončnemu soočenju, gledalec ne dočaka težko pričakovane katarze. Ostane le grenak občutek ob prepletanju vprašanj brez pravega odgovora. Ali res potrebujemo stik z vsem, do česar čutimo prezir, da bi vse to imeli pravico prezirati? Ali je prepričanje, da si bomo z iskrenim in poštenim odnosom pridobili naklonjenost ljudi, ki nas prezirajo zgolj zaradi neumnih predsodkov, le idealizem? Koliko smo pripravljeni tvegati in žrtvovati, preden se prekine linija lepote? Zadnji kader nad kaotičnim velemestom, kjer pomembne novice zastarajo hitreje, kot se svet vrti, nam da slutiti, da odgovori morda sploh niso pomembni.

Ocena: ♦♦♦

 

Filmske novosti na DVD … doma

Poletna nevihta (Sommersturm)

Produkcija: Nemčija, 2004
Režija: Marco Kreuzpaintner
Igrajo: Robert Stadlober, Kostja Ullmann, Alicja Bachleda-Curus
Podnapisi: slovenski, hrvaški
 

Tobi in Achim sta že od malih nog najboljša prijatelja in člana mladinske veslaške ekipe. Achim hodi s Sandro, dekletom iz ženske ekipe. Tobi nima dekleta. Ker mu je všeč Achim. Svoja čustva je doslej uspel spretno prikrivati, a ko se na poletnem taboru pojavi tudi gejevska ekipa, se Tobi znajde pred hudo preizkušnjo. Nesporazumi, osramočenje in jeza se prepletajo vse do neizprosne nevihte, dejanske in čustvene, ki bo prečistila Tobija, pa tudi druge.

Prijeten film, ki pravzaprav spretno izkoristi stereotipe, da bi ustvaril sproščeno vzdušje, ob katerem prikaže težave, s katerimi se spopada večina homoseksualnih najstnikov. Dobro odigran in prisrčno čuten film, ki sicer gledalcu, starejšemu od 25 let, ne nudi nič pretresljivo novega.

Ocena: ♦♦♦

 

Moje poletje ljubezni (My Summer of Love)

Produkcija: Velika Britanija, 2004
Režija: Pawel Pawlikovski
Igrajo: Nathalie Press, Emily Blunt, Paddy Considine, Dean Andrews
Podnapisi: slovenski
 

Monin brat je pravkar prišel iz zapora. Tam se je navzel verskega fanatizma in se odločil, da bo domačo vas rešil pred hudičem. Na grič nad vasjo bo postavil velik križ. A pravi »križ« njegovo življenje dobi šele takrat, ko Mona sreča Tasmin, izobraženo in razvajeno meščanko, ki poletje preživela na angleškem podeželju. Srečata se dva razreda. Dva pogleda na svet. Dve kulturi. Dve ženski. Ki slednjič le zaplešeta ob skladbi Edith Piaf. Srečata pa se tudi vera v življenje in religija. Patriarhat in avtonomija. Z Mono in Tasmin se namreč sreča Monin brat.

Film odlikuje subtilnost in liričnost naracije. Seveda, gre za lezbični odnos. Ampak zaradi tega ni potrebno delati cirkusa. Tega se režiser dobro zaveda. Film odlikuje tudi odlična fotografija in kup nagrad. Moje poletje ljubezni je bil med drugim nagrajen z britansko filmsko nagrado BAFTA kot najboljši film leta 2005 in s poljsko nagrado za najboljši evropski film leta.

Ocena: ♦♦♦♦ 

 

Filmske novosti na DVD … v tujini

Reinas

Produkcija: Španija, 2005
Režija: Manuel Gómez Pereira
Igrajo: Veronica Forque, Carmen Maura, Marisa Paredes, Mercedes Sampietro

 
Odlična komedija o zapletih, s katerimi se soočajo trije moški pari nekaj dni pred prvo, množično poroko za istospolne pare v Španiji. S težavami se seveda soočajo tudi njihove matere.

Magda (fantastično pasja Carmen Maura iz Žensk na robu živčnega zloma) je lastnica luksuznega “gay-friendly” hotela in jo predvsem skrbi stavka, ki so jo na dan poroke napovedali kuharji; Nuria (zmedena Veronica Forque, nekoč Kika) je ninfomanka, ki bi rada pomagala nesrečnemu fantu svojega sina, a mu nazadnje povzroči cel kup nevšečnosti; filmska igralka Reyes (očarljiva Marisa Paredes, Vse o moji materi) ni prepričana, da je vrtnarjev sin pravi za njenega sicer do ušes zaljubljenega sina; Ofelia je prišla iz Argentine, da bi s sinom delila najlepši dan njegovega življenja, a mu je pozabila povedati, da namerava ostati precej dlje, kot je mislila; sodnica Helena (Mercedes Sampietro), ki nad dogodkom ni ravno navdušena, pa zadnji hip izve, da bo morala voditi slovesnost.

Film, v katerem blestijo nekatere od Almodovarjevih največjih legend, pa ne samo te, je bil posnet nekaj časa, preden je španska vlada sprejela zakon o porokah istospolnih partnerjev. Kljub temu se tematike loteva, kot bi bile gejevske poroke nekaj popolnoma običajnega, kar je vsekakor velika prednost (škoda, sicer, da se film osredotoči izključno na moške zgodbe), obenem pa ne zasenči kočljivih problematik, kot so: gejevstvo kot vir zaslužka (hotel za vse geje, ali samo za bogate?), ali je brezpogojna ljubezen vedno brez pogojev? Je vseeno prav, da se poročim, če se ne morem upreti želji po varanju? Zelo subtilno, ko se razkadi prah komedije, pa film predvsem izpostavi ključno vprašanje, ki skriva bistvo problematike poroke med istospolnimi partnerji: kako dolgo mora človek čakati, preden mu oblasti dovolijo živeti srečno. Navsezadnje smo si vsaj v enem vsi enaki: kot na koncu modro ugotovi Nuria, nas združuje želja, da bi se počutili žive in da bi pozabili, da bomo nekega dne umrli.

Ocena: ♦♦♦♦

Imagine Me & You

Produkcija: VB/ZDA/D, 2005
Režija: Ol Parker
Igrajo: Piper Perabo, Lena Headey, Matthew Goode

Rachel (Piper »Coyote Ugly« Perabo) se poroči s čednim in nežnim Heckom (Matthew Goode) in na zabavi spozna prikupno Luce (Lena Headey). Rachel jo sklene predstaviti Heckovemu samskemu prijatelju, a nazadnje se vanjo zaljubi sama. Nadvse prijetna romantična komedija z odlično igralsko zasedbo. Mestoma duhovita, kot se pač spodobi za britanski film, mestoma grenka, nikoli dolgočasna.

Ocena: ♦♦♦

 

Tags from the story
Written By
More from Luka Pieri

Otrok, ki je prebijal molk družbe

PORTRET Janis Ian »Sva v Torontu, receptorka naju vpraša, če sva prišli...
Read More

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen. * označuje zahtevana polja